Loading...
Bara Politik
  ❖ wacana dan komen berapi dari media sosial ❖
Ahad, 29 Julai 2018

Ketua Pengganas Komunis adalah Wira Tommy Thomas

PEGUAM NEGARA ANGGAP KETUA PENGGANAS KOMUNIS adalah seorang wira yang terulung dan amat berjasa dalam memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu...


Tommy Thomas percaya Malaysia adalah negara sekular dan tidak dapat membantu Raja memelihara Islam, kata IKSIM.

PETALING JAYA: cadangan Pakatan Harapan untuk mengangkat Tommy Thomas (gambar) sebagai Peguam Negara (AG) adalah tidak mengikut perlembagaan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Institut Penyelidikan Strategik Islam Malaysia (IKSIM) Prof Datuk Mahamad Naser Disa. 

Beliau berkata ini adalah kerana seorang bukan Islam tidak dapat membantu Yang di-Pertuan Agong (Raja) dalam memelihara kesucian Islam pada setiap masa, dan dengan itu melanggar Perkara 145 (2) Perlembagaan Persekutuan. 

Mahamad Naser berkata dalam satu kenyataan pada hari Ahad (3 Jun) bahawa Artikel 145 (2) menyatakan bahawa adalah kewajipan AG untuk memberi nasihat kepada Raja atau Kabinet mengenai sebarang perkara undang-undang.

"Pendiriannya dan peguam Muslim yang sealiran bahawa Malaysia adalah negara sekular jelas melanggar Undang-undang Perlembagaan yang menyatakan bahawa Islam adalah agama Persekutuan," katanya. 

Mahamad Naser berkata jawatan AG harus disandang oleh hakim atau hakim peguam yang mahir dalam hal-hal Islam dan kerajaan, bukan hanya pada prinsip-prinsip undang-undang dan demokrasi. 

Beliau berkata pelantikan Thomas sebagai peguam Negara juga boleh menjejaskan usaha kerajaan untuk memperkenalkan undang-undang dan dasar-dasar baru yang menyentuh mengenai perkara-perkara Islam. 

"Rakyat akan juga sangat terkejut jika dia menjadi AG baru kerana pernah mewakili pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng menyeru kerajaan supaya membenarkan jenazah Chin Peng dikebumikan di Sitiawan, Perak," katanya.

Beliau menegaskan bahawa dalam bukunya ditulis pada tahun 2016, Thomas telah menggambarkan Chin Peng sebagai salah satu pejuang pembebasan yang hebat pada separuh kedua abad ke-20 dan penyumbang utama kepada Merdeka. 

Mahamad Naser juga mengatakan bahawa konflik kepentingan juga akan berlaku sekiranya Thomas menjadi AG kerana beliau (Thomas) mewakili Menteri Kewangan Lim Guan Eng dalam kes rasuahnya. 

"Kuasa untuk meneruskan atau membuang kes itu adalah budi bicara AG. Kredibiliti Thomas akan dipersoalkan sekiranya dia berpihak kepada bekas kliennya," katanya lagi.

 
beranda kaki
ATAS